Företag lägger ofta mer tid och pengar på den externa kommunikationen än på kommunikationen med medarbetarna.
Den interna kommunikationen, även kallad medarbetarkommunikationen, tas ibland för given och möjligheten att bygga en välmående organisation och ett starkt varumärke inifrån, slarvas bort.
Kolla in fyra anledningar till varför intern kommunikation är viktig. Och behöver prioriteras.
- Medarbetarna är organisationens viktigaste ambassadörer. De sprider bilder av organisationen i kommunikationen med kunder, medborgare, vänner, grannar. Fundera, vilka bilder vill du att medarbetarna sprider?
- Engagerade medarbetare presterar bättre. Engagemang skapas genom kommunikation där medarbetarna känner sig sedda, värderade och lyssnade till. Men också genom att de förstår syftet med organisationen, vart ni är på väg och varför.
- Intern kommunikation och organisationskultur hänger ihop. En god kultur är en erkänd framgångsfaktor.
- Bra intern kommunikation är en konkurrensfaktor. Allt fler väljer, och väljer bort, arbetsplatser utifrån kultur, värderingar och rykten. Se till att dina skickligaste medarbetare inte går till konkurrenterna på grund av dålig kommunikation.
Vill du ha hjälp att förbättra den interna kommunikationen? Låt oss höras!