Mer mejlhyfs, tack!

Blom tipsar

Mer mejlhyfs, tack! Gör och gör inte, när du e-postar.

Tänk vad många mail vi skickar. Per dag, per månad, per år. Har du tänkt på vilka bilder du ger av dig själv genom alla mail?

E-post är inte bara en faktaöverföringskanal. Det är också en kommunikationskanal där du bygger relation och förmedlar en bild av dig själv och organisationen. Mail är, förstås, också varumärkesbyggande.

Vill du uppfattas som en trevlig, serviceminded person (organisation) eller som en otrevlig, oproffsig person (organisation)? Svaret är lätt, men många gör ofta fel. När du mailar personer du inte känner väl, tänk på nedanstående.

Gör:

  • Svara på mailen
  • Var trevlig och positiv. "Tack för ditt mail…" tex
  • Artighetsfraserna "Hej" och "Vänliga hälsningar" är viktiga
  • Skriv begripligt (oj, vad många mail jag fått som jag inte fattar!)
  • Ta med signatur och kontaktinfo
  • Läs igenom innan du trycker på skicka.

Gör inte:

  • Svara inte bara "OK" eller ”Nej”
  • Inga förkortningar och interna uttryck
  • Mail är inte sms eller chat, tänk brev
  • Skriv ingen uppsats, det är för krångligt
  • Inga korta frånvaromeddelanden. ”Semester. Åter 6 oktober.” uppfattas som otrevligt av mottagaren som nu måste vänta ännu längre på att nå dig. Skriv trevligt!
2020 Blom Communication.
Webbplatsen är skapad av 
AlizonWeb AB
heartuserusersheart-pulsediamondmiclistbold