Att kommunicera i förändringar

Blom tipsar

Oj, vad här ska förändras! Det är mycket förändringar nu. Jag hör det, jag ser det och jag jobbar med det i flera av mina uppdrag.

Oj, vad här ska kommuniceras! Tänker jag då.

Förbereder du för förändringar behöver du också förbereda kommunikationen. Att tänka igenom och jobba med kommunikationen kommer att avgöra hur väl ni lyckas. För det handlar ju om att få med sig människorna. Att de ska acceptera, förstå och vilja bidra i förändringen.

4 kommunikationstips i förändringar:

1. Planera kommunikationen

När, hur och med vilka ska ni kommunicera förändringen? Att bara planera ett datum när personal ska informeras duger inte. Planera också när det finns möjlighet till delaktighet och dialog, vilka budskap som ska användas, vem som är avsändaren, vilka frågor som kommer uppstå etc.

2. Varför? Varför? Varför?

Du behöver förklara och upprepa många gånger varför förändringen behövs (tänk tjatig). Variera budskapen och argumenten, logiska och känslomässiga, och förklara vad ni tjänar på att förändra. Och vad som händer om ni inte förändrar.

3. Hjälp cheferna att kommunicera

Frågor, diskussioner och eventuellt motstånd uppstår ofta långt ifrån ledningsrummet. Hjälp cheferna som är nära medarbetarna att kunna och vilja ta sitt kommunikationsansvar i förändringen.

4. Information är inte kommunikation

Information är enkelriktad, en överföring från sändare till mottagare, och betyder inte med självklarhet att mottagaren har förstått vad du menar och att kommunikation har ägt rum. God kommunikation innebär att det finns möjlighet att förstå, ställa frågor, bli involverad. Involvering och förståelse hos de som berörs ökar möjligheten att vilja bidra till förändringen.

Vill du ha hjälp med kommunikation i förändringar? Låt oss höras!

Namn
E-post(Obligatoriskt)
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

2020 Blom Communication.
Webbplatsen är skapad av 
AlizonWeb AB
heartuserusersheart-pulsediamondmiclistbold